بررسی تطبیقی جایگاه مخاطب در نقاشی مدرن و پست مدرن- پروژه عملی: «نقش شرایط در انتخابهای انسان»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مژده توحیدی
- استاد راهنما محمد کاظم حسنوند
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
مدرنیسم و پست مدرنیسم در عین داشتن تشابه، تفاوت های ریشه ای زیادی نیز با یکدیگر دارند. این دو رویکرد در دو موقعیت زمانی متفاوت رخ داده اند، از همین رو برخورد مخاطب با هر یک از این دو جنبش متفاوت و با توجه به شرایط زمان بوده است. بر اساس نظریات منتقدان و متفکران، آثار هنری مدرن از لحاظ فرم و زیبایی شناسی قالب آن و آثار پست مدرن از نظر تاثیر محتوا و درون مایه ی اثر هنری شکل گرفته اند. همه ی آثاری که بعد از جنگ جهانی دوم و در طی سال های 1960 میلادی به بعد پا به عرصه ی هنر گذاردند و بر محتوا بیش از فرم تاکید داشتند در زمره ی هنر پست مدرن گنجانده می شوند. تغییر در روند ساختار و محتوای هنر باعث شد تا مخاطبان هنری نیز تغییر کنند. با تغییر در نگرش های هنر جدید و گرایش به موضوعاتی که در هنر مدرن اهمیت چندانی نداشت از قبیل بومی گرایی، جهانی شدن، کثرت گرایی و... مخاطب هنر پست مدرن از مخاطب خاص به مخاطب عام تغییر یافت. آنچه در این پایان نامه مورد پرسش قرار می گیرد چگونگی روند تغییر جریان مخاطب خاص به مخاطب عام است، تغییرات و رویکردهای جدیدی که باعث شد مخاطب - بی توجه به آثار هنر مدرن-خود تبدیل به تکمیل کننده ی اثر هنری پست مدرن شود. پس از بررسی و تحلیل به این نتیجه رسیدیم که تفاوت نگرش هنرمندان مدرن و پست مدرن نسبت به جایگاه مخاطب عام باعث تغییر در صورت ظاهری آثار نقاشی خواهد شد و سعی هنرمندان پست مدرن بر این است تا اثر هنری قابل فهم تری برای مخاطب عام خلق کنند. این پژوهش از طریق روش های تاریخی و مقایسه ای و تحلیل محتوا انجام گرفت است. واژه های کلیدی: مدرنیسم، پست مدرنیسم، مخاطب عام، مخاطب خاص ، فرمالیسم، هنر مفهومی.
منابع مشابه
جایگاه وجودی انسان در فلسفه صدرایی و سنت فلسفی- جامعه شناسی پست مدرن
آن چه در این نوشتار بدان میپردازیم ارائه ی دو تصویر از انسان است که درست مقابل هم قرارگرفتهاند. تصویر نخست، تصویری است که سنت فلسفی-جامعه شناسی پست مدرن از انسان امروزیمغرب زمین ارائه میدهد و تصویر دوم تصویری است که فلسفه صدرایی با تکیه بر متون غنیاسلامی از انسان ارائه میدهد. در تصویر نخست، انسان هم چون مجسمه ای بیروح و راکد است کهتماماً شیفته و فریفته خود است و در خلائی کویر گونه در پی التذاذ ح...
متن کاملبررسی طراحی مدرن و پست مدرن در اروپا – پروژه عملی: انتظار
مبحث طراحی ابعاد بسیار وسیعی دارد که به طور عمده در سه حیطه طراحی هنری ، طراحی صنعتی و طراحی سنتی طبقه بدی شده است . در این تحقیق به بررسی طراحی هنری مدرن و پست مدرن علی الخصوص در عرصه نقاشی پرداخته می شود .طراحی (design)در مفهوم معاصر ، برنامه ریزی خلاقی است در پاسخ به نیازی مشخص .در اینجا تاکید بر طراحی به مفهوم خاص drawing می باشد .
15 صفحه اولهویت زن در غزل مدرن و پست مدرن
دوران مدرن و پست مدرن قبل از هر چیز با پارادایم معرفت شناسی مشخص می شود که بازتاب آن را در همه حوزه ها، از جمله در ادبیات و شعر نیز می توان یافت. شعر پست مدرن ایران در شمارآخرین و جدیدترین اشعار معاصر قراردارد که نگاههای منتقدان و بسیاری از جوانان جامعه را به سوی خود جلب کرده است. یکی از موضوعات عمده در این اشعار، بازتاب چهرۀ زنان در طیفهای گوناگون است که در برخی موارد بیانگر احوال وکردار و ...
متن کاملموضوعات مذهبی در نقاشی های مدرن و پست مدرن( مطالعه موردی پُل گوگَن- فرانسیس بیکن- میمو پالادینو- رابرت گابر)
یکی از زمینههای پژوهشهای میانرشتهای در حوزة فرهنگ، مطالعات مربوط به نسبت دین و هنر است. بهواقع میتوان دورههایی در تاریخ هنر مشاهده کرد که نقطه امتزاج مذهب و هنر هستند. هرچند این درهمآمیختگی هنر و مذهب همیشه در یک سطح نبود، اما بیشک مذهب یکی از بسترهای مهم خلق اثر هنری محسوب میشد. در دوران مدرن و پستمدرن اوضاع تغییر کردو مذهب و هنر دیگر همسو نبودند. دراینبین هنرمندانی بودند که نش...
متن کاملاز فرد مدرن تا شخص پست مدرن
دراین مقاله می کوشیم بعضی از خصوصیات انسان غربی را از نیمه دوم قرن بیستم به این سو بررسی کنیم و غربی را ازنیمه دوم قرن بیستم به این سو بررسی کنیمو نشان دهیم چگونه تصویر«فرد» و «فردگرایی»دراندیشه غربی متناسب با شرایط جدید اجتماعی واقتصادی دگرگونی های معناداری را شاهد بوده است که تعاریف قبلی از این مفاهیم را اگرنه نقض بلکه دستخوش جرح و تعدیل های عمیقی می کند.فردی که از این پس درگرداب مصرف می افتد...
متن کاملبررسی ارزشهای نمادین در نقاشی پست مدرن
اشکال نمادین با توجه به بار فرهنگی و ارزشهای اعتقادی آنها در مفهوم نقاشی میتواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد، بخصوص تقابل آن با جامعه مدرن ایجاد مفهوم جدیدی خواهد داشت در این رابطه با توجه به مکتب پست مدرنیسم و نقطه نظرها و دیدگاههای این مکتب، نمادهای فرهنگی و اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهیم ، بخصوص ارزشهای فرهنگی و باورهای اجتماعی را در حوزه فرم، فضا، رنگ میتوان مورد بررسی قرارداد. هماهنگی...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023